سیدابوالفضل حقانی-نمایندگی یزد فردا: در دومين جمعه سال 1390 نماز پرصلابت جمعه ی شهرعشق آباد ،به امامت حجه الاسلام اخلاقي فرد و با حضور نمازگزاران بخش دستگردان برگزار شد . امام جمعه عشق آباد خطبه اول را با موضوع تقوي و با بيان سه مقدمه پيرامون گناه و تعاريف آن چنين بيان نمود :

مقدمه اول : صرف نظر از تعاريفي كه در اسلام از گناه به ميان آمده است يكي از نويسندگان فرانسوي عقيده دارد گناه عبارت است از پيروي نكردن از نظم اشياء . همه اشياء عالم نظمي بر آنان حاكم است . نظم حاكم را بايد رعايت كرد و به عبارت ديگر كه گناه عبارت باشد از پايمال كردن ارادي و غير ارادي قانونهاي زندگي . حدود و مقرراتي براي زندگي فردي و اجتماعي كه آن قوانين حافظ بعد فيزيكي و طبيعي ما مي باشد و از طرفي رعايت آن قوانين موجب امنيت روحي رواني ماهم خواهد بود . بايد اين مقررات و قوانين در زندگي اجتماعي رعايت شو د.

مقدمه دوم : خانه و منازل ، مغازه و خيابانها ، املاك كشاورزي ، راه جوي آبها و مجراهاي آب كشاورزي همه مرز و حدود برايش تعيين شده است تا هرج و مرج بوجود نيايد . خداوند متعال هم براي ايجاد نظم و امنيت اجتماعي و روحي رواني حدودي را مشخص نموده است تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ وَمَن يَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ ( نساء 13 و 14 )

مقدمه سوم : گناه و تخلف از قوانين طبيعي و اجتماعي با تخلف از قوانين مذهبي فرق دارد . مثلا خوردن مشروبات الكلي با بهداشت جسمي و روحي انسان و يا پرت كردن خود از بلندي با قانون طبيعت و جاذبه مخالفت دارند . دزدي ، آدم كشي و ... به امنيت عمومي لطمه مي زند و اينها مخالفت با بازندگي عمومي و اجتماعي محسوب مي شود كه متخلف به زندان ، پرداخت جريمه و احيانا اعدام محكوم مي شود .

تمام موارد فوق از نظر اسلام گناه محسوب مي شود و هر كدام كيفر مناسب خود را دارد .

خطيب نماز جمعه پس از بيان مقدمات به ذكر احاديث و آيات قرآن پرداخت و بيان داشت كه :

مثلا در باره دروغ از قول امام صادق (ع) نقل شده است كه :

ان الله عز و جل جعل لشر اقفالا و جعل مفتاح تلك الاقفال الشراب و الكذب شر من الشراب (جامع السعادات )

جاء رجل عند رسول الله قال : دلني علي عمل اتقرب الي الله تعالي . فقال (ص) : لا تكذب فكان ذلك سببا لاجتناب كل معصيه لله لانه لم يقصد وجها من وجوه المعاصي الا وجد فيه كذبا او ما تدعوا الي الكذب فزال عنه تلك المعصيه ( مستدرك الوسائل ج 2 ص 100 )

فرق ديگر گناه در قوانين اجتماعي و مذهبي اين است كه در قوانين اجتماعي تمام كيفرها روي نفس عمل متمركز شده است اما اسلام و مذهب فكر گناه را نيز حدود براي آن تعيين كرده است . امام علي (ع) فرمود :

فكرك في المعصيه يحدوك علي الوقوع فيها ( غرر الحكم ج 2 )

و يا امام صادق (ع) فرمود : فكرك في المعاصي يدعوك الي العمل بها

لذا برادران و خواهران ديني و نماز گزاران عزيز در قرآن كريم هرجا سخن از ايمان و اعتقاد و از فكر و انديشه و از نيتها سخن به ميان آورده اند بلافاصله از عمل صالح و شايسته سخن گفته است .به دنبال مباحث هفته هاي گذشته صرفا از اين آيه شريفه وَبَشِّرِ الَّذِين آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُواْ هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (25 بقره )

براي اينكه اعمال انسانها مصنوعي و غير ارادي و به صورت ماكت نباشد بايد از درون خود تكميل شود يعني با دستورات الهي و راهنمايان دين خود ساخته شود و اعمالش با انديشه و نيت پاكش پيوند بخورد . لذا بهشتي را كه با اين توصيف در آيه فوق به مومنين وعده كرده است مشروط به اين است كه دل و نيت آهنگ سركشي نداشته باشد

تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

( قصص 83)

آن بهشتي را كه خدا وعده داده است با نور ايمان انسان روشن است و سرسبز و پوشيده از اشجار زيباست كه مومنين نتيجه ايمان و عمل صالح را در آن مي يابند .


حجه الاسلام اخلاقي فرد در خطبه دوم به موضوع 12 فروردين سالروز جمهوري اسلامي اشاره كرد و در اين باره سخنان خود را چنيين بيان نمود :

اولين مناسبت 12 فروردين روز جمهوري اسلامي مي باشد . دهها كشور در سطح جهان با حكومتهاي مختلفي زندگي مي كنند و بر اساس قوانين حكومتي خود ملت خود را اداره مي كنند كه بسياري از آن كشورها بر اساس دين حكومتهايشان پايه گذاري نشده است و آن حكومتها با هم متفاوت است ودر هر كشوري هم كه انتخابات انجام مي گيرد براي خود بر اساس فرهنگ و اعتقادات خود و موقعيت خاص سياسي و ديني كشورشان معيار و ملاكي ذكر مي كنند چون كشور ايران همه مسلمان و اكثريت قريب به اتفاق شيعه هستند معيار و ملاك را پس از كلمه جمهوري اسلام ذكر كرده اند و اگر چه در كشور برادران مسلمان سني هم زندگي مي كردند به جمهوري اسلامي بيش از 98 درصد مردم رأي دادند . در جمهوري اسلامي كه مردم به آن راي اكثريت در سال 1358 دادند ويژگيهاي مخصوص به خودش را دارد كه شايد دنيا متوجه آن ويژگيها گرديده و جمهوري اسلامي در بيداري مردم دنيا به صورت الگو مطرح شده است

1- جمهوري اسلامي موضوع وحدت خواهي و انسجام مسلمانهاي دنيا اعم از شيعه و سني رابر مبناي شعار سياسي قرآن كريم (( واعتصمو ا بحبل الله جميعا ))خواستار و پي گير است و اين خواسته با همه فطرت انسانهاي مسلمان و غير مسلمان سازگار است .

2- دشمن ستيزي وبستن مرزهاي جغرافيائي و عقيدتي بروي بيگانگان بر گرفته از شعارهاي قرآني است كه (( لن يجعل الله للكافرين علي المومنين سبيلا )) و مي بينيم كه در 32 سال حكومت اسلامي آمريكا و هم پيمانانشان نتوانسته اند به مرزهاي جغرافيائي ما با همه تلاشهاي شيطاني كه د اشته اند نفوذ نمايند ولي امروز مي بينيم در بسياري از كشورها به بهانه هاي مختلف مثل عراق ، افغانستان و اخيرا ليبي و بحرين و بسياري از كشورها كه در حال تحول سياسي اجتماعي هستند وارد شده اند .

3- ويژگي مهم ديگر بر اساس اعتقادات اسلامي خواستار حكومت عدل جهاني در سراسر جهان است و اين ويژگي صرفا در آموزه هاي قرآني ما مي باشد كه حق بر باطل پيروز خواهد شد لذا مي فرمايد : بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (انبياء – 18) و تمام فطرتهاي پاك در سطح جهان اعم از مسلمان و غير مسلمان به دنبال حكومتي هستند كه عدل را گسترش داده و بي عدالتيها و ظلم را از جامعه بر چيند .

اين قطار بزرگ و يا اين كشتي نجات با ناخدايي مثل امام راحل (ره) در گوشه اي از جهان به نام ايران به راه افتاد خيلي ها كه ناشناخته بودند بر قطار جمهوري اسلامي سوار شدند و با عنايت به اينكه به بيگانگان وابسته بودند و آفت انقلاب بودند از اين قطاربا رسوايي پياده شدند و بعضي ها هم به خاطر خصلتهاي روحي رواني خود كه نتوانستند خودرا با معيارهاي ديني منطبق كنند از اين قطار پياده شدند .

اين روز بزرگ را كه با نثار خون شهدا و تبعيدها وكشتارهاي بي رحمانه ساواك و ظلمهاي بي حدي كه رژيم شاه به مسلمانان اعم از پير و جوان كرد بوجود آمد به همه خانواده شهدا ، جانبازان ، ايثارگران و ملت شهيد پرور ايران خصوصا به رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران تبريك و تهنيت عرض مي كنم .

برادران و خواهران نمازگزار اگر با چشم بصيرت به كشورهاي اسلامي نگاه كنيد آنها هم به دنبال چنين حكومتي مي باشند ولي صدماتي كه بر آنها وارد مي شود آمار شهدايشان و تخريب منازل شان ، نابود شدن سرمايه هاي مليشان حكايت از اسلام خواهي آنها مي نمايد . آنها هم اگر رهبري آگاه و ملتي هماهنگ و منسجم مي داشتند آفات كمتري نصيب حركتهاي اسلامي مي شد .بيائيد ملت ايران قدر اين نظام را بدانيم و از خون شهدا پاسداري كنيم و وحدتي كه مارا در اين انقلاب به پيروزي رساند قدر آن را بدانيم و از تفرقه پرهيز كنيم . خدارا بر اين همه نعمت سپاسگزاري كنيم كه مارا از ذلت به اوج عزت به بركت اسلام رساند .

مناسبت ديگري كه خطيب نماز جمعه عشق آباد به آن اشاره نمود سالروز آغاز به كار نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در 12 فروردين 1370 بود كه بيان داشت :

مناسبت ديگري كه وجود دارد اين است كه از شكل سابق شهرباني و ژاندارمري و كميته هاي انقلاب اسلامي تحت عنوان نيروي انتظامي كار خود را در 12 فروردين سال 1370 آغاز كرد .از تلاش و پي گيري و زحمات نيروي محترم انتظامي تقدير و تشكر مي كنم . پرسنل محترم نيروي انتظامي بايد بدانند كه امنيت فيزيكي و به طبع آن روحي و رواني مردم به عهده آنهاست . بايد پناهگاه مردم باشند . پاكيزه ترين انسانها بايد در نيروي انتظامي مشغول كار و ايجاد امنيت براي مردم باشند زيرا بودجه هاي كلاني از سرمايه هاي ملي صرف اين تشكيلات مي شود تا مردم در امنيت بسر ببرند . جوانهاي مردم در موضوع مواد مخدر ، در موضوع فساد اجتماعي ، در امنيت خيابانها و معابر و برخورد با افراد ناباب در مزاحمتهاي بانوان نياز به ايثار و فداكاري شما دارند . همت و تلاش كنيد معضل فساد و بي بندباري و تعدي به حقوق يكديگر از جامعه انشاء الله رخت بر بندد . خداوند به شما اجر و پاداش بي نهايت عنايت فرمايد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا